آفات منتظر امام زمان
آفات نگاه عامیانه به ظهور منجی چیست؟
آفات نگاه عامیانه به ظهور منجی چیست؟ یکی از پرسشهای مرتبط به بحث مهدویت است که میتوان با عبارتهای متفاوتی مطرح کرد.از جمله کسانی که در این مورد جواب دادند حجت الاسلام و المسلمین علی رضا پناهیان، در کتاب «انتظار عامیانه عالمانه عارفانه» در اینباره گفته است:
«یکی از آثار سوء نگاه عامیانه به موضوع منجی و مهدویت، عدم اشاعه فرهنگ اصیل انتظار در جهان بشریت است. وقتی ما سطحی نگاه کردیم، و تئوریهای حکومت آقا امام زمان(ع) را به صورت علمی بیان نکردیم و تحلیلی عالمانه از موضوع مهدویت و منجی ارائه ندادیم، کمکم این موضوع به یک امر خیالی و یا خرافی تبدیل شده و مانند یک سدّ بزرگ سبب میشود که نتوانیم فرهنگ اصیل انتظار را، به ویژه در میان نخبگان، اشاعه دهیم و ذهنها را به صورت دقیق متوجه این موضوع کنیم. در چنین شرایطی، خیلیها موضوع منجی و مهدویت را به دلیل غیرعقلانی بودن، نخواهند پذیرفت. اندیشمندان و فرهیختگان، مهدویت را امری موهوم و به دور از عقلانیت تلقی خواهند کرد و ترویج انتظار، به محافل مذهبی و مساجد محدود شده و دین و دنیا همچنان از یکدیگر جدا خواهند ماند.(…)
یکی دیگر از آثار سوء این نگاه عامیانه، بستری است که برای انحراف و بهرهبرداری دشمنان از موضوع مهدویت ایجاد میشود. در بستر این “نگاه عامیانه به مفهوم منجی"، خیلیها احساس میکنند با چند تا ظاهرسازی ساده میتوانند خودشان را همان منجی یا مرتبط با او معرفی کنند. کم نیستند انواع ادعاهای دروغین ارتباط با منجی که هر از گاهی خبری از آنها به گوش میرسد. پدیده “بهائیت” را هم باید از جنس همین مشکلات قلمداد کرد. در روایات هم این مطلب آمده است که در عصر ظهور، پرچمهای انحرافی زیادی که ادعا میکنند “منجی” هستند، برافراشته میشوند. این انحرافها در چه بستری پدید میآید و رونق میگیرد؟ آیا غیر از این است که نگاه عامیانه به موضوع منجی، بستر رواج چنین انحرافاتی است؟ نگاه عامیانه، علاوه بر اینکه میتواند بستری برای بهرهبرداری دشمنان فراهم کند، میتواند زمینهای برای انحراف دوستان نیز پدید بیاورد. یکی از انحرافهایی که ممکن است در بحث منجی و مهدویت به وجود بیاید، این است که مردم را صرفاً بر روی بحث رابطه عاطفی شخصی با امام زمان(ع) متمرکز کنند. این رابطه عاطفی خوب است و باید بیشتر هم بشود، که البته با افزایش معرفت و دقت در انجام وظایف الهی، رابطه عاطفی بیشتر هم خواهد شد، ولی صرفاً توجه دادن به این رابطه عاطفی و تمام آرمان منتظران را یک دیدار مخفیانه و رسیدن به خدمت حضرت قرار دادن، بدون توجه به لوازم و حقایق اجتماعی آن، بستر یک انحراف است؛ انحرافی که میتواند از درونش بسیاری از ضدیتها با مرام امام زمان(ع)، که همان اسلام ناب است، بیرون بیاید.
سومین اثر منفی نگاه عامیانه، “رخوتی” است که در میان منتظران ایجاد میکند. به عبارت دیگر، نگاه عامیانه عامل ترک وظایف و نشناختن آنها توسط منتظران خواهد شد. این خیلی بد است که ما به عنوان یک منتظر هر وقت به یاد امام زمان(ع) میافتیم، آهی بکشیم و بگوییم: “انشاءالله آقا بیاید” و بعد دوباره به زندگی پُر اشتباه خود ادامه بدهیم. این یک آفت و آسیب است که منتظر بودن ما، در زندگی ما هیچ تغییری ایجاد نکند. طبیعتاً وقتی به موضوع انتظار، سطحی نگاه کنیم، نمیتوانیم تکالیف مُنبعث از آن را برای خود استخراج کنیم و در وجود خود بعثتی بیابیم و مسئولیتی احساس کنیم. و در نهایت، بدترین اثر منفی نگاه عامیانه، تأثیری است که ممکن است در عاقبت به خیری منتظران داشته باشد. به عبارت دیگر، ممکن است منتظرانی که عامیانه به ظهور موضوع منجی و مهدویت نگاه میکنند، بعد از ظهور، جزو دشمنان امام زمان(ع) قرار بگیرند. کما اینکه در روایات هم به این مطلب تصریح شده است که بعضیها در برابر آن حضرت میایستند و میگویند: “ایشان امام زمان نیست، ایشان نمیتواند فرزند پیغمبر باشد” در حالی که قبلاً به نوعی انتظار حضرت را میکشیدند».